Panas Menutup Aurat

Dengan Nama Allah s.w.t Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Dah lama saya 'mengidam' jaket labuh. Bila survey harga-harganya. Aduh! Pengsan dibuatnya. Saya tak hairan jugalah. Itu jaket, bukan baju kurung. Jaketnya pun bukan yang pendek, labuh pula tu. Hehe.

Tapi alhamdulillah. Mungkin rezeki agaknya. Ada seorang kawan yang hadiahkan pada saya jaket macam yang saya harapkan tu. Yelah, mungkin bukan SAMA macam yang saya idamkan. Tapi ciri-cirinya tetap ada. Warna gelap, labuh, sudah cukup bagi saya.

Saya guna jaket ni lapis dengan baju kurung yang saya pakai.

Ada juga kawan tanya. Tak panas ke? Yelah, pakai jaket siang-siang hari. Macam buang tebiatlah pula. Saya geleng. Tak. Tak panas. Saya selesa.

Sama macam pakai tudung labuh. Tak panas ke pakai tudung besar? Macam khemah berjalan. Jawapan saya masih sama. Dah terbiasa. Jadi, istilah panas tak wujud.

Saya pakai tudung labuh, berpeluh. Yang tak pakai tudung pun masih nampak ada peluh. Jadi apa bezanya?

Itu pandangan saya. Panas itu bukan jadi masalah.

Yang jadi masalahnya adalah apabila seorang muslim yang sudah baligh namun masih tidak mahu menutup aurat mereka sedangkan itu adalah suruhan ALLAH S.W.T.. -kata sahabat saya

Firman Allah dalam Surah Al Ahzab ayat 59: "Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isteri kamu, anak-anak perempuan dan isteri-isteri orang mukmin (yang benar-benar beriman), hendaklah mereka menghulurkan jilbab-jilbab mereka keseluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih dikenali, kerana mereka tidak diganggu, dan Allah maha pengampun lagi maha Penyayang"

Previous
Next Post »

1 Comments:

Click here for Comments
kak dayah
admin
July 12, 2013 at 5:45 PM ×

mesti cantik..!

walaupun labuh labuh gitu penampilan tetap jaga..

:)

Congrats bro kak dayah you got PERTAMAX...! hehehehe...
Reply
avatar