Menulis dengan Berhati-hati

Dengan Nama Allah s.w.t Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.
Assalamualaikum buat kalian yang bertandang tanpa jemu ke sini. Semoga Allah sentiasa merahmati kalian semua :)

Manusia boleh berubah bila-bila masa. Kalau kelmarin dia tak berapa nak baik, boleh jadi hari ini dia berubah jadi baik. Dan perubahan ni kadangkala luar dari perancangan kita. Kalau sekarang kita ada niat nak berubah jadi baik, boleh jadi petang nanti niat tu masih belum terlaksana.

Tadi saya ada belek entri lama dekat blog archieve. Ya Allah, macam tak percaya je saya yang taip entri-entri tu semua. Is that me? Since 2011 sampailah 2013. Allahu Allah. Banyak sangat kerja merapu di permulaan entri.

Rasa macam nak delete semua. Tapi bila baca lagi, ada juga entri yang baik. Teringat dekat satu peribahasa Melayu. 'Dalam setandan pisang, bukan semuanya busuk.' Jadi, saya akan luangkan sedikit waktu untuk edit atau terus padam saja entri yang kurang elok untuk dijadikan bahan bacaan.

Satu pengajaran bagi saya dan semua. Kadangkala, kita tak sedar penulisan kita yang berlandaskan nafsu semata-mata boleh memberi kesan pada diri sendiri atau pada orang lain di masa akan datang.

Jadi, perlu berhati-hati bila menulis sesuatu. Bimbang nanti membawa mudarat pada diri sendiri. Terutama aib. Aib kita yang Allah dah tutup, tapi kita yang beria menyebarkannya pada orang lain. Sungguh, saya juga bimbang kalau saya berada dikalangan manusia yang suka mendedahkan aibnya dengan sia-sia.

Mohon ditegur saya andai ada kesilapan dalam penulisan saya. InsyaAllah akan diperbaiki di masa akan datang.

Previous
Next Post »

2 Comments

Click here for Comments
Afiqah
admin
June 2, 2013 at 3:04 PM ×

sama dgn df. :D btw df rasa macam kenal tuan blog ni tapi entahlah. lain pulak blognya :D

Reply
avatar
Qeela
admin
June 2, 2013 at 11:30 PM ×

entry yg bagus :) insyaallah sama2 kita bertegur2 ye :) anyways singgah & terus follow sini, follow me back yea?
https://ourrandomrainbow.blogspot.com
thanks! :)

Reply
avatar