Ujian dan Pertolongan dari Allah SWT

Assalamualaikum.

Aku tersenyum bila ada orang mempersoalkan kenapa aku macam orang tak ada masalah yang hari-hari ketawa bahagia. Tengok aku gembira macam tak ada apa-apa masalah yang melanda. Padahal bila kamus hidup aku di buka , rasa sesak nafas pun ada.


Aku pun kata , semua orang pasti ada masalah yang perlu dihadapi. Tapi kalau kita orang yang bijak melihat dengan mata hati , kita akan sedar itu semua hanya ujian dari Allah SWT untuk menguji. Jangan lihat masalah itu musibah pada diri tapi anggaplah itu tanda Allah SWT menyayangi.


Siapa kata aku tak pernah kecewa? Siapa kata aku tak pernah terluka? Siapa kata aku tak pernah menangis merana? Aku pernah rasa semuanya. Sampai satu tahap aku rasa semangat aku down gila. Macam nak putus asa teruskan kehidupan pun ada.


Tapi bila aku fikir semula , sebenarnya ini cara DIA untuk menyedarkan aku bahawa aku sudah terlalu jauh dari-Nya. Aku terlalu leka dengan hal dunia. Aku lupa hidup ini sementara padahal di akhirat sana akan menyusul tiba.


Tiap kali kita diberi ujian , ingatlah bukan masalah kita yang paling berat. Ada lagi ujian orang lain yang lebih hebat. Cuma kita yang pentingkan diri tidak mahu melihat. Pertolongan Allah itu tidak terlalu cepat dan tidak pula terlalu lambat. Tapi ianya selalu tepat!
Previous
Next Post »